Corona 24-03

Op 24 maart heeft HSBN de volgende mailing gedaan, met de tekst:

"Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen periode, de signalen die we hebben ontvangen en de aangekondigde maatregelen van de overheid tijdens de persconferentie op 23-03-2020 om 19:00u., het volgende:
Het lijkt er sterk op dat haarwerkbedrijven hun deuren moeten gaan  sluiten. Contactberoepen mogen in elk geval tot 6 april hun beroep niet meer uitoefenen. Het is niet expliciet genoemd in de maatregelen in tegenstelling tot andere beroepen in de uiterlijke verzorging (kappers, schoonheidsspecialisten en nagelstylisten), maar hoogstwaarschijnlijk worden de haarwerkbedrijven daar ook onder geschaard. Bij navraag bij ondermeer het GGD Rijnmond wordt dit beaamd. Het RIVM stelt op hun website dat kappers, visagisten, schoonheidssalons en nagelstudio’s hun deuren binnen elke dagen moeten sluiten. Bij telefonisch contact met het RIVM (0800-1351) weten zij niet of dit ook geldt voor haarwerkbedrijven. Ze moeten in ieder geval op 1,5 meter afstand van hun klant blijven. Ook bij navraag bij de Kamer van Koophandel advies team coronaloket (0800-2117) is het niet helderder geworden.
Natuurlijk zijn haarwerkspecialisten zorgleveranciers, maar zij zijn niet van belang voor de directe lichamelijke gezondheid, dus vormen geen cruciaal beroep. Ter illustratie, zelfs medisch noodzakelijke fysiotherapie staat niet op de lijst van cruciale beroepen. Daarbij zullen door de aanscherping van de maatregelen nog meer klanten niet meer (kunnen) komen. Vanuit de ziekenhuizen worden chemokuren en bestralingen ook indien mogelijk uitgesteld.
Het is en blijft moeilijk want de haarwerkspecialist wil niets anders dan zijn/haar klant zo goed als mogelijk helpen en heeft daar veel voor over. Maar door de maatregel van 1,5 meter afstand houden kan dit niet meer zomaar en moet je vergaande beschermingsmaatregelen nemen om wel dichtbij je klanten te mogen komen. De meeste haarwerkbedrijven kunnen zulke beschermingsmaatregelen niet realiseren met dus kans op besmetting bij de haarwerkspecialist, zijn/haar personeel en klanten.  
Omdat het niet helemaal eenduidig is geeft HSBN de bij haar bekende informatie en haar interpretatie daarvan aan jou door, zodat jezelf een goede afweging kan maken wat voor jou op dit moment de beste beslissing is: openhouden of sluiten.
Vanzelfsprekend doet HSBN er alles aan om hier meer duidelijkheid in te krijgen en dat we dat communiceren."

Origineel weergeven